Tautan-tautan Akses

Serangan Pesawat Tak Berawak di Pakistan Tewaskan Lima Orang


Serangan udara yang katanya dilancarkan oleh pesawat tidak berawak Amerika menewaskan sedikitnya lima orang di Waziristan selatan, dekat perbatasan Afghanistan.

Kata pejabat intellijen Pakistan serangan itu agaknya ditujukan pada sebuah markas kelompok militan yang terletak di kawasan kesukuan di Pakistan barat laut.

Hari Rabu pagi, ketua kepala-kepala staf gabungan Amerika, laksamana Michael Mullen mengadakan pembicaraan dengan perdana menteri Pakistan Yusuf Raza Gilani dan kepala staf angkatan darat jenderal Ashfaq Kayani, untuk meredakan ketegangan yang disebabkan oleh serangan udara Amerika di kawasan Pakistan itu.

Kata Amerika, pemberontak yang berpangkalan di Pakistan melancarkan serangan lintas batas ke Afghanistan, dimana pasukan Amerika dipangkalkan.

Menteri pertahanan Amerika Robert Gates yang berada di Afghanistan mengatakan, pasukan Amerika akan bekerja sama dengan Pakistan untuk menumpas pangkalan-pangkalan pemberontak itu.

Seorang pejabat militer Pakistan membantah laporan yang mengatakan tentara Pakistan telah diperintahkan untuk menembak tiap pesawat terbang yang terlibat dalam serangan lintas batas. Tapi, kata pejabat itu kepada wartawan VOA, tentara Pakistan punya hak untuk membalas tiap agresi yang dilancarkan oleh orang asing.

XS
SM
MD
LG