Tautan-tautan Akses

Pemimpin Dunia Datang ke Oman untuk Temui Sultan yang Baru


Sultan baru Oman, Sultan Haitham bin Tariq Al Said

Para pemimpin dunia hari Minggu (12/1) datang ke Oman untuk menemui sultan baru negara itu, yang ditetapkan sehari sebelumnya setelah kematian penguasa lama negara itu, Sultan Qaboos bin Said.

Perdana Menteri Inggris Boris Johnson dan Pangeran Charles termasuk mereka yang tiba di Muscat untuk bertemu penguasa baru Oman, Sultan Haitham bin Tariq Al Said. Oman pernah menjadi protektorat Inggris.

Para pemimpin lain termasuk amir penguasa Kuwait, Sheikh Sabah Al Ahmad Al Sabah, serta amir penguasa Qatar, Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani. Raja Bahrain, Hamad bin Isa Al Khalifa, Putra Mahkota Abu Dhabi Mohammed bin Zayed Al Nahyan dan Presiden Yaman yang diakui internasional Abed Rabbo Mansour Hadi, juga datang.

Sultan Haitham adalah menteri kebudayaan Oman sebelum dinobatkan sebagai penerus Sultan Qaboos, raja paling lama berkuasa di Timur Tengah yang kematiannya diumumkan Sabtu. Ia meninggal pada usia 79 setelah sakit yang tidak diungkapkan selama bertahun-tahun

Sultan Haitham, usia 66 tahun, berjanji meneladani Sultan Qaboos dalam mempromosikan perdamaian dan dialog di Timur Tengah. Oman menjadi perantara dialog antara Iran dan Amerika, yang menghadapi tingkat ketegangan yang belum pernah terjadi.

Menteri Luar Negeri Iran Mohammad Javad Zarif melakukan perjalanan ke Muscat hari Minggu juga untuk menemui Sultan Haitham.(ka/ii)

XS
SM
MD
LG