Tautan-tautan Akses

Pasukan Israel Tewaskan Lagi Enam Warga Palestina di Gaza


Pasukan Israel menewaskan enam orang Palestina di daerah Gaza dalam operasi untuk menyetop militan menembakkan roket ke wilayah Israel. Menurut para pejabat Israel, 3 tewas oleh pasukan Israel sedang yang 3 lagi tewas ketika mobil mereka ditembak pesawat tempur Israel.

Di tempat lain di Gaza, seorang perempuan pelaku pengebom bunuh diri meledakkan diri melukai 3 anggota tentera Israel. Sayap bersenjata kelompok HAMAS yang memerintah mengaku bertanggungjawab atas ledakan bom bunuh diri itu. Israel menyatakan akan meneruskan operasi militer di Gaza untuk menghentikan serangan roket yang pekan lalu menewaskan 2 warga Israel.

Dalam perkembangan lain, presiden Palestina Mahmoud Abbas dari gerakan Fatah hari Kamis bertemu dengan Perdana Menteri dari gerakan Hamas Ismail Haniyeh membahas pembentukan pemerintah baru persatuan nasional.

Dan pejabat tinggi Hamas, Khaled Meshaal, berada di Kairo melakukan pembicaraan dengan pejabat-pejabat Mesir tentang pemerintah baru Palestina itu dan perundingan mengenai nasib seorang anggota tentara Israel yang diculik militan Palestina.

XS
SM
MD
LG