Tautan-tautan Akses

Sidang Dengar Keterangan Bagi Dua Tahanan Guantanamo Dilangsungkan Rabu


Mahkamah militer di pangkalan angkatan laut Teluk Guantanamo akan melangsungkan sidang dengar keterangan pendahuluan bagi dua tahanan hari Rabu. Mahkamah itu akan mendengar kasus Omar Ahmad Khadr, kelahiran Kanada dan warga Yaman Ali Hamza Ahmad al-Bahlul.

Khadr baru berusia 15 tahun ketika ia ditangkap di Afghanistan atas tuduhan membunuh seorang tentara Amerika semasa bertempur bersama militan al-Qaida. Tin pengacaranya mengatakan ia seharusnya tidak diadili sebagai seorang dewasa. Para pejabat mengatakan al-Bahlul ditugasi oleh pemimpin al Qaida Osama bin Laden untuk memproduksi video propaganda.

Sewaktu sidang dengar keterangan Agustus lalu, ia menyatakan tentang keanggotaanya dalam al Qaida dan mengajukan permintaan untuk mewakili dirinya. Pihak pengritik mengatakan sidang dengar keterangan itu sebaiknya ditunda hingga Mahkamah Agung Amerika memutuskan apakah mahkamah militer itu sah atau tidak akhir tahun ini. . Hanya 9 dari sekitar 500 tahanan di teluk Guantanamo yang telah dituduh melakukan kejahatan.

XS
SM
MD
LG