Tautan-tautan Akses

Pengusaha Chicago Didapati Bersalah Terlibat Teror


David Coleman Headley, yang mengaku bersalah atas tuduhan terorisme, menjadi saksi kasus Tahawwur Rana.
David Coleman Headley, yang mengaku bersalah atas tuduhan terorisme, menjadi saksi kasus Tahawwur Rana.

Tahawwur Rana dinyatakan bersalah menyediakan bantuan materiil kepada kelompok militan Pakistan, Lashkar-e-Taiba.

Dewan juri Amerika telah mendapati seorang pengusaha kota Chicago bersalah terlibat dalam terorisme, antara lain, turut dalam rencana untuk menyerang suratkabar Denmark yang memuat karikatur Nabi Muhammad, yang menghebohkan.

Dewan juri hari Kamis juga mendapati Tahawwur Rana bersalah menyediakan bantuan materiil kepada kelompok militan Pakistan, Lashkar-e-Taiba.

Tetapi, dewan juri di kota Chicago itu mendapati Rana tidak bersalah atas tuduhan yang paling serius terhadapnya. Setelah dua hari berembuk, dewan juri itu membersihkan keterlibatan warga Kanada kelahiran Pakistan itu dalam serangan Mumbai tahun 2008 yang menewaskan 166 orang.

Rana tadinya dituduh membantu David Coleman Headley mencari sasaran di Mumbai sebelum serangan itu. Jaksa mengatakan keduanya direkam oleh FBI tidak lama setelah serangan Mumbai membicarakan serangan itu dan kemungkinan sasaran-sasaran baru di India dan Denmark.

Headley, seorang warga Amerika keturunan Pakistan, telah mengaku bersalah atas tuduhan terorisme dan ia adalah saksi utama pihak jaksa dalam peradilan Rana. Rana telah membantah semua tuduhan.

XS
SM
MD
LG