Tautan-tautan Akses

Shell Sepakat Bayar Ganti Rugi $83 Juta Atas Tumpahan Minyak di Nigeria


Minyak mentah yang tumpah dari pipa Shell terakumulasi sepanjang bantaran sungai di Delta Niger, 27 November 2014.

Minyak mentah yang tumpah dari pipa Shell terakumulasi sepanjang bantaran sungai di Delta Niger, 27 November 2014.

Shell mengatakan pihaknya juga berjanji sepenuhnya untuk melakukan operasi pembersihan minyak yang tumpah itu pada 2008.

Perusahaan minyak raksasa Royal Dutch Shell telah setuju membayar lebih dari US$83 juta dalam penyelesaian damai dengan ribuan orang dari masyarakat nelayan di Nigeria Selatan atas dua kali tumpahan minyak.

Shell sepakat Rabu (7/1) untuk membayar kira-kira $3.200 untuk masing-masing dari lebih 15 ribu orang serta $30 juta lagi untuk masyarakat Bodo di daerah delta yang kaya minyak.

Penyesaian damai itu adalah untuk apa yang disebut perusahaan sebagai tumpahan minyak yang sangat disesalkan di daerah itu pada 2008. Shell mengatakan pihaknya juga berjanji sepenuhnya untuk melakukan operasi pembersihan.

Pihak penuntut semula menghendaki $400 juta dari Shell dalam sengketa hukum selama tiga tahun itu, sementara perusahaan pertama kali menawarkan penyelesaian $6 ribu bagi masyarakat tersebut.

Pembayaran $3.200 yang mereka sepakati sama dengan kira-kira penghasilan tiga tahun bagi orang yang bergaji upah minimum di Nigeria.

XS
SM
MD
LG