Tautan-tautan Akses

AS

Presiden Obama Hadiri Makan Malam Kenegaraan di Kuala Lumpur


Presiden Barack Obama bersulang dengan Yang Dipertuan Agung Abdul Halim dalam makan malam kenegaraan di Istana Negara di Kuala Lumpur, 26 April 2014.

Presiden Barack Obama bersulang dengan Yang Dipertuan Agung Abdul Halim dalam makan malam kenegaraan di Istana Negara di Kuala Lumpur, 26 April 2014.

Presiden Barack Obama tengah melakukan kunjungan tiga hari di Malaysia, yang pertama dilakukan seorang presiden Amerika dalam hampir 50 tahun.

Presiden Obama menghadiri jamuan makan kenegaraan yang diadakan untuk menghormatinya di Kuala Lumpur pada hari Sabtu. Dalam acara sulang-gelas dengan Obama, Yang Dipertuan Agung Abdul Halim mengemukakan negaranya berterima kasih kepada Amerika atas dukungan dan kerjasama yang tidak goyah dalam mencari pesawat penumpang Malaysia Airlines yang di antara penumpangnya terdapat warga Malaysia dan Amerika. Yang Dipertuan Agung juga memuji hubungan ekonomi kuat antara kedua negara, sambil menambahkan hubungan ini akan membantu Malaysia meraih status sebagai negara berkembang.

Presiden Obama diperkirakan berusaha menenangkan kekhawatiran Perdana Menteri Najib Razak tentang perjanjian perdagangan Trans-Pacific Partnership yang dijalin Amerika. Malaysia adalah mitra dagang dekat China dan menentang beberapa bagian dari perjanjian itu.

Obama akan meninggalkan Malaysia hari Senin menuju Filipina, persinggahan terakhir dalam lawatannya di empat negara Asia untuk memperkuat hubungan ekonomi.
XS
SM
MD
LG