Tautan-tautan Akses

KTT Negara Negara Amerika di Argentina Gagal Capai Konsensus


Seorang perunding di KTT Negara Negara Amerika di Argentina mengatakan, para delegasi gagal mencapai konsensus mengenai pembentukan zone perdagangan bebas di belahan bumi barat.

Delegasi dari 34 negara terus berunding hingga beberapa jam lebih lama dari yang dijadualkan hari Sabtu, pada akhir KTT dua hari di Mar del Plata, Argentina. Presiden Bush meninggalkan pertemuan itu beberapa jam lebih awal, untuk melakukan kunjungan yang telah dijadualkan ke Brazil.

Seorang pejabat senior Amerika masih mengikuti KTT. Presiden Bush mendesakkan dibentuknya zone perdagangan bebas yang membentang dari Alaska sampai ujung Argentina, tetapi beberapa negara peserta KTT termasuk Argentina, Brazil dan Venezuela menentangnya.

Protes-protes rusuh terjadi di Mar del Plata Jumat malam, menentang zone perdagangan bebas dan perang Irak. Sekurang-kurangnya 64 orang ditahan. Sekitar seribu orang berdemonstrasi menentang Presiden Bush di Sao Paulo, Brazil hari Sabtu. Presiden Bush hari ini akan menemui Presiden Brazil Luiz Inacio Lula da Silva di Brasilia.

XS
SM
MD
LG