Tautan-tautan Akses

AS Minta Bantuan Malaysia Dalam Dialog Dengan Umat Islam


Seorang pejabat tinggi Amerika di Kuala Lumpur minta kepada Malaysia agar membantu dalam mempersempit kesenjangan antara Washington dan Dunia Muslim. Karen Hughes, wakil Mentri LN Amerika Urusan Diplomasi Publik, hari Ahad mengatakan, Malaysia yang mayoritas penduduknya Muslim dapat memainkan peranan penting dalam menghadapi teror.

Hughes mengatakan Malaysia adalah contoh bagi negara-negara lain di dunia mengenai bagaimana agama dan kebudayaan yang berlain-lainan dapat hidup bersama dalam suasana toleransi. Hughes, mantan pembantu senior Presiden Bush di Gedung Putih, tiba di Malaysia untuk mengadakan kunjungan muhibah setelah kunjungan serupa ke Indonesia, negara yang mempunyai penduduk Muslim terbesar di dunia.

Ia menghadapi tentangan keras di kedua negara mengenai perang di Irak. Tetapi, Hughes mengatakan, keputusan Presiden Bush untuk menggulingkan Saddam Hussein diambil demi kepentingan terbaik keamanan global. Utusan Amerika itu menurut rencana akan bertemu dengan Wakil PM Malaysia Najib Razak, Senin ini.

XS
SM
MD
LG